Adaptive physical education as a tool for developing motor and cognitive skills in children with ASD

Keywords: autism spectrum disorders (ASD), motor disorders in children with ASD, cognitive disorders in children with ASD, adaptive physical education (APE), APE methods, social integration, comprehensive rehabilitation

Abstract

Context and relevance. Motor disorders are significantly more prevalent among children with disabilities, including those with autism spectrum disorder (ASD), compared to the general pediatric population. Objective. To analyze current scientific data on the impact of adaptive physical education (APE) on motor and cognitive functioning in children with ASD. Hypothesis. The correction of motor disorders through APE is a crucial component of a comprehensive physical, psychological, and social rehabilitation program for children with ASD. Methods and Matherials. An analytical review was conducted using data from open-access sources, periodicals, and the Russian Scientific Electronic Library (eLibrary.ru). A total of 37 domestic and international studies examining the impact of APE on motor-cognitive functioning and social skills in children with ASD were analyzed. Results. The review confirmed the positive effects of APE on the outcomes of comprehensive rehabilitation and social integration in children with ASD. Appropriately selected APE methods enhance motor experience, support the voluntary control of movement, and foster cognitive development. Promising APE approaches include motor correction techniques, body-oriented practices, rhythmic movement therapy, and others. Furthermore, the socializing nature of APE activities was shown to improve children’s speech and social skills. As part of this research, an adaptive SAMBO program was developed and piloted at the Adaptive SAMBO Center in Sochi. The intervention led to significant improvements in children’s speed and strength capacities, motor coordination, and cognitive functioning, as evidenced by enhanced results in dynamometry, the Romberg test, and flexibility assessments. Conclusions. A personalized APE-based program for correcting motor impairments in children with ASD should target the development of core motor skills and objectmanipulation abilities. Effectively implemented APE methods also contribute to the advancement of social and communication competencies.

Author Biographies

E.F. Legkaia, Chair of Physical Culture and Sports, Sochi State University, Sochi, Russia

PhD in Biology, Leading Research Associate, Associate Professor

K.F. Salmanova, “Adaptive Sambo”, Sochi, Russia

project manager “Adaptive Sambo”, Sochi, Russia

References

Аншукова, Н.В. (б. д.). Психологические особенности детей с ранним детским аутизмом. (Раздел для родителей) ТОГБУ «Центр психолого-медико-педагогической диагностики и консультирования»: официальный сайт. URL: https://opmpk.68edu.ru/konsultatsii/dlya-roditelej/300-osobennosti-detey-s-rda (дата обращения: 02.05.2025). Anshukova, N.V. (n. d.). Psikhologicheskie osobennosti detei s rannim detskim autizmom [Characterizing psychological features of children with early childhood autism. (Section for parents)]. TOGBU “Tsentr psikhologo-medikopedagogicheskoi diagnostiki i konsul’tirovaniya”: ofitsial’nyi sait. URL: https://opmpk.68edu.ru/konsultatsii/dlyaroditelej/300-osobennosti-detey-s-rda (viewed: 02.05.2025). (In Russ.).

Белоусова, А.Д., Руднева, Л.В., Романов, В.А., Кутепова, Е.А. (2021). Влияние занятий иппотерапией на развитие координационных способностей у младших школьников с аутизмом. Современные вопросы биомедицины, 5(2), Статья 12. http://doi.org/10.51871/2588-0500_2021_05_02_12 Belousova, A.D., Rudneva, L.V., Romanov, V.A., Kutepova, E.A. (2021). Influence of Hippotherapy Training on the Development of Coordination Abilities in Primary School Children with Autism. Modern Issues of Biomedicine, 5(2), Article 12. (In Russ., abstr. in Engl.). http://doi.org/10.51871/2588-0500_2021_05_02_12

Бовть, О.Б., Медведева, А.Л. (2020). Применение дельфинотерапии в коррекционной работе с детьми с расстройством аутистического спектра. Осовские педагогические чтения «Образование в современном мире: новое время — новые решения», 1, 84—89. Bovt’, O.B., Medvedeva, A.L. (2020). Primenenie del’finoterapii v korrektsionnoi rabote s det’mi s rasstroistvom autisticheskogo spektra. [Application of Dolphin Therapy in Corrective Work with Children with Autism Spectrum Disorders]. Osovskie pedagogicheskie chteniya “Obrazovanie v sovremennom mire: novoe vremya — novye resheniya”, 1, 84—89. (In Russ., abstr. in Engl.).

Викулова, Н.Н., Грумберг, Е.В. (2020). Использование иппотерапии в физической реабилитации детей, страдающих ранним детским аутизмом. Научный вестник Крыма, 1, 1—8. Vikulova, N.N., Grumberg, E.V. (2020). Use of Hippotherapy in Physical Rehabilitation of Children Suffering from Early Child Autism. Nauchnyi vestnik Kryma, 1, 1—8 p. (In Russ., abstr. in Engl.).

Волошина, Л.Н., Галимская, О.Г., Панасенко, К.Е., Шинкарева, Л.В. (2023). Оценка двигательного развития детей с расстройством аутистического спектра. Физическая культура: Спорт: Туризм: Двигательная рекреация, 1, 77— 82. http://doi.org/10.47475/2500-0365-2023-18111 Voloshina, L.N., Galimskaya, O.G., Panasenko, K.E., Shinkareva, L.V. (2023). Assessment of motor development of children with autism spectrum disorders. Fizicheskaya kul’tura: Sport: Turizm: Dvigatel’naya rekreatsiya, 1, 77—82. (In Russ., abstr. in Engl.). http://doi.org/10.47475/2500-0365-2023-18111

Воробьев, С.А., Набойченко, Е.С. (2023). Адаптивный спорт как способ социализации детей с расстройством аутистического спектра и интеллектуальными нарушениями. Теория и практика физической культуры, 10, 73—75. Vorob’ev, S.A., Naboichenko, E.S. (2023). Adaptivnyi sport kak sposob sotsializatsii detei s rasstroistvom autisticheskogo spektra i intellektual’nymi narusheniyami. [Adaptive Sports as a Way of Socialization of Children with Autism Spectrum Disorders and Intellectual Disabilities]. Teoriya i praktika fizicheskoi kul‘tury, 1, 73—75. (In Russ., abstr. in Engl.).

Галеев, Э.И. (2024). Анализ динамики роста численности детей-инвалидов и изучение структуры нозологических форм детской инвалидности в Краснодарском крае. В: Актуальные проблемы теории и практики физической культуры, спорта и туризма: Материалы XII Всероссийской научно-практической конференции молодых ученых, аспирантов, магистрантов и студентов высших и средних учебных заведений с международным участием (Казань, 5 апреля 2024 года). (1), 27—29. Казань: ФГБОУ Поволжский государственный университет физической культуры, спорта и туризма. Galeev, E.I. (2024). Analiz dinamiki rosta chislennosti detei-invalidov i izuchenie struktury nozologicheskikh form detskoi invalidnosti v Krasnodarskom krae. [Analyzing the dynamics of the growth of the number of disabled children and studying the structure of nosological forms of child disability in the Krasnodar Territory]. In: Aktual’nye problemy teorii i praktiki fizicheskoi kul’tury, sporta i turizma: Materialy XII Vserossiiskoi nauchno-prakticheskoi konferentsii molodykh uchenykh, aspirantov, magistrantov i studentov vysshikh i srednikh uchebnykh zavedenii s mezhdunarodnym uchastiem (Kazan’, 5 aprelya 2024 goda), (1), 27—29. Kazan: Volga Region University of Physical Culture, Sport and Tourism. (In Russ.).

Дубникова, Т.М., Насибуллина, Э.С. (2021). Развитие речи детей дошкольного возраста с расстройством аутистического спектра в условиях ППМС-центра. В: Воспитание как стратегический национальный приоритет: Международный научно-образовательный форум (Екатеринбург, 15—16 апреля, 2021). Ч. 2, 358—362. Екатеринбург: УГПУ. http://doi.org/10.26170/Kvnp-2021-02-82 Dubnikova, T.M., Nasibullina, E.S. (2021). Speech Development of Preschool Children with Autism Spectrum Disorder in the Conditions of the PPMS Center. In: Vospitanie kak strategicheskii natsional’nyi prioritet: Mezhdunarodnyi nauchnoobrazovatel’nyi forum (Ekaterinburg, 15—16 aprelya, 2021). pt. 2, 358—362. Yekaterinburg: Ural State Pedagogical University. (In Russ., abstr. in Engl.). http://doi.org/10.26170/Kvnp-2021-02-82

Кондакова, Н.А., Нацун, Л.Н. (2019). Инвалидность детского населения как медико-социальная проблема. Здоровье человека, теория и методика физической культуры и спорта, 4, 285—296. Kondakova, N.A., Natsun, L.N. (2019). Disability of the Child Population as a Medical and Social Problem. Health, Physical Culture and Sports, 4, 285—296. (In Russ., abstr. in Engl.).

Малыгина, В.И., Файер, М.Г., Малыгин, В.Д. (2016). Обоснование применения канистерапии в комплексной реабилитации детей с расстройством аутистического спектра. Ученые записки Крымского федерального университета имени В. И. Вернадского: Биология: Химия, 2(4), 44—52. Malygina, V.I., Faier, M.G., Malygin, V.D. (2016). Justification of Canistherapy the Complex Rehabilitation of Children with ASD. Uchenye zapiski Krymskogo federal’nogo universiteta imeni V. I. Vernadskogo: Biologiya: Khimiya, 2(4), 44—52. (In Russ., abstr. in Engl.).

Мастюкова, Е.М. (1992). Ребенок с отклонениями в развитии: Ранняя диагностика и коррекция. М.: Просвещение. 95 с.: илл. Mastyukova, E.M. (1992). Rebenok s otkloneniyami v razvitii: Rannyaya diagnostika i korrektsiya Child with developmental disabilities: Early diagnosis and correction. Moscow: Prosveshchenie. 95 p.

Мархотина, И.Н., Мазалова, Г.М., Хан, С.Ф. (2019). Организация деятельности ресурсного центра по адаптивной физической культуре по направлению «Реализация программ и технологий адаптивной физической культуры с детьми, имеющими расстройства аутистического спектра» в рамках проекта «Будь здоров, малыш!». В: Научное и образовательное пространство: Перспективы развития: материалы XIV Междунар. науч.-практ. конф. (Чебоксары, 11 окт. 2019 г.), 25—27. Чебоксары: Центр научного сотрудничества «Интерактив плюс». Markhotina, I.N., Mazalova, G.M., Khan, S.F. (2019). Organizatsiya deyatel’nosti resursnogo tsentra po adaptivnoi fizicheskoi kul’ture po napravleniyu “Realizatsiya programm i tekhnologii adaptivnoi fizicheskoi kul’tury s det’mi, imeyushchimi rasstroistva autisticheskogo spektra” v ramkakh proekta “Bud’ zdorov, malysh!” Organizing the activity of a resource center for adaptive physical culture under the program “Implementation of programs and technologies of adaptive physical culture for children with autism spectrum disorders” within the framework of the project “Be healthy, baby!”. In: Nauchnoe i obrazovatel‘noe prostranstvo: perspektivy razvitiya: materialy XIV Mezhdunar. nauch.-prakt. konf. (Cheboksary, 11 okt. 2019 g.). 25—27. Cheboksary: Scientific Cooperation Center “Interactive Plus”. (In Russ.).

Мельников, Е.Ю., Ходасевич, Л.С., Полякова, А.В., Легкая, Е.Ф. (2023). Двигательные нарушения у детей с расстройствами аутистического спектра: причины возникновения и возможности коррекции. Вопросы курортологии, физиотерапии и лечебной физической культуры, 100(4), 54—61. http://doi.org/10.17116/ kurort202310004154 Mel’nikov, E.Yu., Khodasevich, L.S., Polyakova, A.V., Legkaya, E.F. (2023). Motor impairments in children with autism spectrum disorders: causes and possibilities for correction. Problems of Balneology, Physiotherapy and Exercise Therapy, 100(4), 54—61. (In Russ., abstr. in Engl.). http://doi.org/10.17116/kurort202310004154

Об утверждении методических рекомендаций «Реабилитация и абилитация инвалидов средствами адаптивной физической культуры и спорта, в том числе детей-инвалидов»: Приказ Министерства спорта РФ от 9 января 2023 г. № 3. (2023). М. URL: https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/406038491/ (дата обращения: 02.05.2025). On the approval of teaching guidelines “Rehabilitation and habilitation for people with disabilities, including children, by means of adaptive physical exercise and sports”: Order of the Ministry of Sport of Russian Federation from January 9, 2023 no. 3. (2023). Moscow. URL: https://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/406038491. (viewed: 02.05.2025). (In Russ.).

Плахутина, И.В. (2023). Развитие двигательной сферы у детей дошкольного возраста с нарушениями аутистического спектра. Актуальные исследования, 2, ч. 2, 79—81. Plakhutina, I.V. (2023). Razvitie dvigatel’noi sfery u detei doshkol’nogo vozrasta s narusheniyami autisticheskogo spektra. [Motor development in preschool children with autism spectrum disorders]. Aktual’nye issledovaniya, 2, pt. 2, 79—81. (In Russ.).

Репина, А.И., Тимофеева, И.В., Салимов, М.И. (2021). Развитие моторных функций у детей с расстройством аутистического спектра. Теория и практика физической культуры, 11, 62—64. Repina, A.I., Timofeeva, I.V., Salimov, M.I. (2021). Methods of Diagnosis and Development of Motor Functions in Children with Autism Spectrum Disorder. Theory and Practice of Physical Culture, 11, 62—64. (In Russ., abstr. in Engl.).

Сакаева, А.Н., Боброва, В.В., Жукова, А.А. (2022). К вопросу о внедрении программного обеспечения в процесс психофизического развития детей с расстройством аутистического спектра посредством элементов гимнастики. Педагогическая наука и практика, 1, 85—93. Sakaeva, A.N., Bobrova, V.V., Zhukova, A.A. (2022). On the question of introducing software into the process of assisting psychophysical development of children with autism spectrum disorder through elements of gymnastics. Pedagogicheskaya nauka i praktika, 1, 85—93. (In Russ., abstr. in Engl.).

Солодовник, О.Ю. (2022). Развитие зрительно-моторной координации у дошкольников с расстройством аутистического спектра: Автореферат выпускной квалификационной работы. Саратовский национальный исследовательский государственный университет им. Н.Г. Чернышевского. Саратов. 12с. URL: http://elibrary.sgu. ru/VKR/2022/44-03-03_061.pdf (дата обращения: 02.05.2025). Solodovnik O.Yu. (2022). Razvitie zritel’no-motornoi koordinatsii u doshkol’nikov s rasstroistvom autisticheskogo spektra: avtoreferat vypusknoi kvalifikatsionnoi raboty [Development of visual-motor coordination in preschoolers with autism spectrum disorder: abstract of the bachelor’s degree thesis]. Saratov State University. Saratov, 12 p. URL: http:// elibrary.sgu.ru/VKR/2022/44-03-03_061.pdf (viewed: 02.05.2025) (In Russ.).

Сорокин, А.Б. (2018). Нарушения интеллекта при расстройствах аутистического спектра. Современная зарубежная психология, 7(1), 38—44. DOI:10.17759/jmfp.2018070104 Sorokin, A.B. (2018). Intellectual Disability and Autism Spectrum Disorders. Journal of Modern Foreign Psychology, 7(1), 38—44. (In Russ., abstr. in Engl.). http://doi.org/10.17759/jmfp.2018070104

Alvarez, B.D., Cavazos, C., Morales, C.A., Lopez S.M., Amodeo D.A. (2022). Impact of specific serotonin receptor modulation on restricted repetitive behaviors. Frontiers in Behavioral Neuroscience, 16, Article 1078983. http://doi. org/10.3389/fnbeh.2022.1078983

Barrios-Fernández, S., Carlos-Vivas, J., Muñoz-Bermejo, L., Mendoza-Muñoz, M., Apolo-Arenas, M.D., García-Gómez, A., Gozalo, M., Adsuar, J.C. (2022). Effects of Square-Stepping Exercise on Motor and Cognitive Skills in Autism Spectrum Disorder Children and Adolescents: A Study Protocol. Healthcare (Basel), 10(3), Article 450. http://doi.org/10.3390/ healthcare10030450

Bennett, H.J., Jones, T., Valenzuela, K.A., Haegele, J.A. (2022). Coordination variability during running in adolescents with autism spectrum disorder. Autism, 26(5), 1201—1215. http://doi.org/10.1177/13623613211044395

Bhat, А.N. (2021). Motor impairment increases in children with autism spectrum disorder as a function of social communication, cognitive and functional impairment, repetitive behavior severity, and comorbid diagnoses: a spark study report. Autism Research, 14(1), 202—219. http://doi.org/10.1002/aur.2453

Bremer, E., Lloyd, M. (2021). Baseline behaviour moderates movement skill intervention outcomes among young children with autism spectrum disorder. Autism, 25(7), 2025—2033. http://doi.org/10.1177/13623613211009347

Date, S., Munn, E., Frey, G.C. (2024). Postural balance control interventions in autism spectrum disorder (ASD): A systematic review. Gait & Posture, 109, 170—182. http://doi.org/10.1016/j.gaitpost.2024.01.034

Gritti, A., Bove, D., Di Sarno, A.M., D’Addio, A.A., Chiapparo, S., Bove, R.M. (2003). Stereotyped movements in a group of autistic children. Functional Neurology, 18(2), 89—94.

Jin, Y.R., Sung, Y.S., Koh C.L., Chu, S.Y., Yang, H.-C., Lin, L.-Y. (2023). Efficacy of Motor Interventions on Functional Performance Among Preschool Children With Autism Spectrum Disorder: A Pilot Randomized Controlled Trial. The American Journal of Occupational Therapy, 77(6), Article 7706205020. http://doi.org/10.5014/ajot.2023.050283

Li, H., Shi, B., Wang, X., Cao, M., Chen, J., Liu, S., Zhan, X., Jin, C., Gui, Z., Jing, J., Zhu, Y. (2022). Associations of emotional/behavioral problems with accelerometer-measured sedentary behavior, physical activity and step counts in children with autism spectrum disorder. Frontiers in Public Health, 10, Aricle 981128. http://doi.org/10.3389/ fpubh.2022.981128

Li, Y., Koldenhoven, R.M., Liu, T., Venuti, C.E. (2020). Age-related gait development in children with autism spectrum disorder. Gait & Posture, 84, 260—266. http://doi.org/10.1016/j.gaitpost.2020.12.022

Liang, X., Li, R., Wong, S.H.S., Sum, R.K.W., Wang, P., Yang, B., Sit, C.H.P. (2022). The Effects of Exercise Interventions on Executive Functions in Children and Adolescents with Autism Spectrum Disorder: A Systematic Review and Metaanalysis. Sports Medicine, 52(1), 75—88. http://doi.org/10.1007/s40279-021-01545-3

Lidstone, D.E., Mostofsky, S.H. (2021). Moving Toward Understanding Autism: Visual-Motor Integration, Imitation, and Social Skill Development. Pediatric Neurology, 122, 98—105. http://doi.org/10.1016/j.pediatrneurol.2021.06.010

McCarty, M.J., Brumback, A.C. (2021). Rethinking Stereotypies in Autism. Seminars in Pediatric Neurology, 38, Article 100897. http://doi.org/10.1016/j.spen.2021.100897

McDaniel Peters, B.C., Wood, W. (2017). Autism and Equine-Assisted Interventions: A Systematic Mapping Review. Journal of Autism and Developmental Disorders, 47(10), 3220—3242. http://doi.org/10.1007/s10803-017-3219-9

Sissons, J.H., Blakemore, E., Shafi, H., Skotny, N., Lloyd, D.M. (2022). Calm with horses? A systematic review of animalassisted interventions for improving social functioning in children with autism. Autism, 26(6), 1320—1340. http://doi. org/10.1177/13623613221085338

Stoppelbein, L., Greening, L., Kakooza, A. (2006). The importance of catatonia and stereotypies in autistic spectrum disorders. International Review of Neurobiology, 72, 103—118. http://doi.org/10.1016/S0074-7742(05)72006-7

Xavier, J., Gauthier, S., Cohen, D., Zahoui, M., Chetouani, M., Villa, F., Berthoz, A., Anzalone, S. (2018). Interpersonal Synchronization, Motor Coordination, and Control Are Impaired During a Dynamic Imitation Task in Children With Autism Spectrum Disorder. Frontiers in Psychology, 9, Article 1467. http://doi.org/10.3389/fpsyg.2018.01467

Zhao, M., Chen, S. (2018). The Effects of Structured Physical Activity Program on Social Interaction and Communication for Children with Autism. BioMed Research International, Article 1825046. http://doi.org/10.1155/2018/1825046

Published
2025-06-26